Önbizalom
Mindfulness; a hosszú élet titka

Mindfulness; a hosszú élet titka

Azt mondod, tudatosan élsz. De ez mit jelent pontosan? Utána néztél, olvastál róla? Ez egy hosszú folyamat volt, amit idővel elsajátítottál, vagy egyik napról a másikra átváltottál?

Felkeltél reggel és azt mondtad: „mostantól tudatosan élek!” és azóta így maradtál?


Az elmúlt egy évben mindenhol erről olvastam, ez jött szembe: mindfulness, vagyis tudatosság.
Ez pont olyan, mint egy jól megszervezett marketing. Annyit nyomják eléd, hogy végül beleunsz és csak rákeresel, mi is ez valójában.

Tudatos élet annyi, mint tisztában lenni a saját életünkkel, cselekedeteinkkel, a minket körül vevő környezettel.

Valóban ennyi lenne az egész? Tisztában lenni azzal, amit teszünk? Ami körül vesz?
Egy asztal, egy szekrény, itt a gyerek zörög, ott a párom magyaráz… tök tudatos vagyok.

Szerintem, amiről igazán szó van

Nem mondom, hogy teljesen tisztában vagyok ezen dolgoknak.
Sőt! Nagyon is kezdő vagyok benne, de elmondom, eddig mire jutottam azzal, ami információt olvastam, vagy hallottam a tudatosságról.

Először is kezdjük azzal, ez most lett egy őrült divat. Nyilván valamelyik divat ikon, vagy celeb elkezdett ezzel hadakozni, mert hallott valahol valamit.
Aztán sokan rákaptak és ez körbe járta a bolygónkat úgy, hogy elvesztette valódi mivoltát. Ahogy az szokott lenni. Majd egyszer mindenki ráun, és csak a kemény mag marad tudatosságban, a többiek vissza alszanak.

Teljes valójában, ha megakarod ismerni a valódi tudatosságot, szerintem valahol a Buddhizmus tanításainál kezd. Mert onnan indult.
És bár nagyban hasonlít ahhoz amit mindenki mindfulnessnek hív, sokkal keményebb dologról van szó.

A tudatos étkezés


Vegyünk egy egyszerű példát, mondjuk az étkezést.
Egyes buddhista rendeknél az a szokás, hogy legalább egy órán keresztül fogyasztják az éltet. (ami napi 2-szer történik)
Milyen furcsán hangzik: egy órán keresztül esznek.
A feladat: rendesen megforgatni a szájukban az ételt, érezni minden egyes ízt. Kanálról kanálra.
Szóval a tudatos étkezés nem merül ki abban, hogy egészségesen eszünk, és megválogatjuk mit viszünk be, hanem azt is jelenti, hogy nem tv nézés vagy internetezés közben tesszük azt, hanem figyelünk az ételre. Falatról falatra.
A jelenben maradunk.


Tehát, ha innen nézzük, mi a tudatos életvitel?
Mikor végig a jelen pillanatában maradunk. Miközben a gyerekkel játszunk, nem a bevásárló listán agyalunk vagy a telefont pötyögjük. Mikor eszünk, az étellel és semmi mással nem foglalkozunk. Még gondolatban sem. Mikor nézünk egy filmet teljesen arra figyelünk és nem a külső zajokra, vagy más zavaró tényezőkre.
Még a mosogatást is lehet tudatosan csinálni, bármily meglepő.

De ennek az alap feltétele, hogy lelassítsuk az életünket. Ahhoz, hogy mondjuk az ételre oda tudjunk figyelni, nem lehet tíz perc alatt letudni. Ez egy lassú folyamat. Ezért is nehéz ezt végig csinálni a rohanó világunkban.

Mindig sietünk valahova. Hogyan lehetne egy étkezést is akár egy órára kinyújtani? Plusz fél-egy óra mosogatás és így tovább.

Ne egyszerre! Lépésről lépésre


Mégis, ha valakinek kedve lenne kipróbálni, ajánlatos apránként kezdeni. Ne mindent egyszerre akarj megváltoztatni, mert a hatalmas bukás lesz. Saját magadat fogod az őrületbe kergetni.
Kezd mondjuk azzal, hogy reggel, mikor felébredsz, nem ugrasz ki egyből az ágyadból és rohansz. Előbb nyisd ki a szemed. Adj hálát, hogy ma reggel is felkeltél. Adj hálát a mai napért. Néhány perc elég, nem kell órákat az ágyban töltened.
A következő hetekben ismét más dolgon változtatsz. És így tovább. Szépen apránként.

Mivel elég rohanó életünk van, és ha csak nem vagy nyugdíjas, valószínűleg olyan kötelezettségeid vannak, amik nem tűrnek sem halasztást sem késlekedést.
Szóval éppen csak annyira lassulj le, ami még nem a „ló másik oldala”
Nyilván, a munkahelyen töltött fél órás ebédszünetet nem áldozhatod fel a tudatos étkezés oltárán. Hamar munkanélkülivé válnál. De mondjuk a vacsorádat már kicsit lassabban is elfogyaszthatod otthon.

Mindenesetre, szerintem érdemes kicsit lassabb életvitelt folytatni. Ezt nevezhetjük mindfulnessnek vagy tudatosságnak, vagy bárhogyan, a célon nem változtat: egy jobb, kényelmesebb, életvitel kialakítása, ami akár éveket is hosszabbíthat az életünkön.

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésem. 
Ha tetszett, kérlek egy megosztással segíts eljuttatni másokhoz is.
Keress bátran Facebook vagy Instragram oldalamon is.
Kriszti

Hozzászólás

%d bloggers like this: