tudatosság-darabokban
Tudatos Élet

Mi az, hogy “tudatos jelen”?

Elég nagy kihívás erről írni. Annyi szakirodalom, és bejegyzés készült a témában, nem tudom, fogok e még tudni újat mondani.
Talán, adhatok némi gyakorlati útmutatást segítségnek, illetve elmesélhetem, nekem mennyire sikerül és mennyire nem, fenntartani ezt.


A gondolatok

Az elménk nagyon ravasz módon viselkedik. Éppen annyira, mint egy kisgyerek. Ha te nem szórakoztatod, akkor garantáltan Ő fog szórakoztatni téged. Nap végére pedig már annyira belegabalyodsz, azt se tudod, honnan indult az egész. Csupán azt veszed észre, kedvetlen és enervált vagy.

De kezdjük az elején…

Csinálod a szokásos rutint reggel, a munkában, este, és elalvás előtt. Az utóbbi időben pedig biztos vagyok benne, különösen gyakran érezted ezt, hogy rutinok sokaságából áll az életed. Nincs új dolog, nincs változás. Ha nem figyelsz oda a cselekedeteidre, a tested akkor is tudja, mi a dolga. A kezeid végzik a napi feladatokat, a lábaid járnak a megszokott, mindennapi helyeken.

Az elméd pedig köszi szépen, de ezt már unja.. szóval világgá megy.

Aztán jönnek a gondolatok

Eszedbe jut valami a mélyről, nagyon régről. Nem is érted, honnan jött most ez. Emberek, arcok ugranak be, akiket ezer éve nem láttál, vagy már el is felejtetted őket.. hogy is hívták azt a fazont? -kezdesz elmélkedni.

Majd egy nagy ugrás, és már a jövőben találod magad. Apokalipszis, világ vége, földönkívüliek, mindmeghalunk…


Na, valahogy így zajlik ez. És még nincs vége. Van még egy rossz hírem.
Mind ezen gondolatok átfutása közben rengeteg energiát vesztesz. Mert-bár nem tudatosan- de bele ölöd, néha még a tartalékaidat is. Micsoda pazarlás, nem igaz?

A jó hír az, hogy tehetsz ellene

Ha azt mondom, maradj a jelenben, már tuti a szemedet forgatod és azt gondolod- Istenem, nem igaz! Már megint ezzel jön!

Pedig elhiheted, ez nagyon sokat segít abban, hogy kiegyensúlyozott és energikus maradj nap végén is. (Persze, a Cetebe és egyéb vitaminok is hozzájárulhatnak, de az mondjuk pénzbe kerül. És garancia sincs rá, hogy beválik)

Az itt és mostban maradásnak van két hátul ütője, ami azért könnyen kiküszöbölhető.

Az egyik, ha nem szeretsz, sőt félsz egyedül lenni. Ha nem szereted a csendet vagy nem szeretsz magadban lenni és mindig kell a társaság.
Akkor a jelenben maradást, kicsit nehezebben fogod megszeretni, sőt, meglehet, eleinte megrémiszt majd. Akkor is, ha hangzavarban vagy, úgy érezheted, hatalmas a csend, és nincs senki körülötted.
Én az első időben sokszor megijedtem. Csend lett a fejemben, nem ment a folyamatos monológ. Olyan volt, mintha hitelen kilöktek volna egy színpadra, ahol ezrek figyelnek engem. De nyugi, idővel ez elfog múlni.

A másik gond, hogy főleg eleinte, nehéz ebben a tudatállapotban maradni. Ahogy mondani szokták: Cirkuszt és kenyeret a népnek, de ebben az esetben az elmének.
Egyszerűen elkezd az elméd harcolni ellene. Dobálja be az erőszakosabbnál erőszakosabb gondolatokat. A te dolgod pedig az, hogy ne ragadj bele, ne ússz egy gondolattal sem. Egyszerűen csak figyeld meg. Vegyél róla tudomást és engedd el. És ugyanígy a következővel és az azutánival.

tudatos jelenlét-darabokban

Nézzük a gyakorlatot

1; Ülj kényelmesen, és csukd be a szemedet, majd lélegezz mélyet 3-4 alkalommal. (Belégzés, benn tartás néhány másodpercig, majd hosszan kilégzés)

2; Szándékosan irányítsd befelé a figyelmedet. Figyeld meg a tested, hol fáj, hol feszeng. Ahol úgy érzed, nagyon feszült, engedd el. Tudd, nem kell most rohannod sehova.

3; Érkezz meg a pillanatba. Érezd, hogy most itt vagy, és csak ez az egy pillanat létezik. Csak erre a pillanatra koncentrálj, hogy most itt ülsz.

4; Ha jönnek a gondolatok múltról és/vagy jövőről (nyugi, jönni fognak) tudatosan engedd el őket. Ha minden gondolattal ezt csinálod, az elméd elkezd belefáradni, és egyre kevesebb gondolatot dob be. Végül azt veszed észre, feladta.

5; Most nyisd ki a szemed. Maradj a jelen pillanat állapotában. Próbálj elvégezni ebben az állapotban kisebb feladatokat (zuhanyozz le, vagy mosogass el)

6; Miközben ezt az egyszerű feladatot csinálod, ne gondolj semmi másra. Mosogatáskor csak a mosogatást csináld. Ne gondolj a gyerekre a suliban, vagy férjre a munkában. Csupán mosogass.

7; Azt fogod észrevenni, az elméd ki akar szedni ebből a helyzetből, de ne engedd neki. Továbbra is engedd el a gondolatokat. Ami még sokat szokott segíteni, kezd el figyelni a légzésedet. Nem kell, hogy lelassítsd vagy megváltoztasd. Egyszerűen hagyd a természetes ritmusában, csupán a figyelmed irányítsad rá.

8; Ha esetleg mindeközben történik valami negatív (mosogatáskor elvágod az ujjad, zuhanyzáskor szappan megy a szemedbe) csak tudatosítsd, hogy megtörtént. Ne kezdj el mérgelődni, vagy káromkodni, vagy azon agyalni, hogy ez történt pont a legutóbbi alkalomkor is. Egyszerűen vedd tudomásul, ez megtörtént. Kimosod a szemed, vagy betapasztod az ujjad és minden megy tovább.

9; Ha végeztél a gyakorlattal, észre fogod venni, az elméd hálás lesz. Olyan lesz, mintha aludtál volna egyet, vagy lepihentél volna.

Eleinte nem kell, hogy hosszú órákon tartsd ezt az állapotot. Valószínű, hogy nem fogsz sikerrel járni, és elmegy a kedved az egésztől. Ezért próbáld meg csak rövidebb időkre.
Vagy beépítheted a reggeli rutinba is, amíg készülődsz.
Megfogod látni, mennyivel könnyebben veszed a napi akadályokat.

Remélem, sikerült kicsit segítenem, hogy kijöjj a szürke hétköznapokból.
Ha van kedved, írd meg nyugodtan, mit tapasztaltál.

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésem. 
Ha tetszett, kérlek egy megosztással segíts eljuttatni másokhoz is.
Keress bátran Facebook vagy Instragram oldalamon, illetve videókat találsz YouTube csatornámon.

Kriszti

Hozzászólás

%d bloggers like this: